تبلیغات
تجارت و بازرگانی - چـرا بـازرگـانـان و شـركـت‌هـای ایـرانـی بـه دبـی مـی‌رونـد؟

تجارت و بازرگانی

تجارت سالم


« تفكر و سیاست‌های كلی مسوولان كشور برپایه واردات شكل گرفته و در این وضعیت دوبی یا هر كشور دیگری برای مسوولان و سرمایه‌داران فرقی نمی‌كند.»

دكتر كاظم نجفی‌علمی ، استاد دانشگاه و كارشناس مسایل اقتصادی، با اشاره به اینكه دلیل اصلی ایجاد مناطق آزاد در تمام دنیا صادرات بوده است، اظهار داشت:« پایه اصلی مناطق آزاد كشورمان كه هر روز در حال افزایش است برپایه واردات گذاشته شده و برای چنین مناطقی كشور امارات نزدیك‌ترین مركز برای خرید و فروش خواهد بود، چرا كه نزدیك‌ترین و بزرگ‌ترین مركز انبار كالاهای منطقه است.»

وی افزود:« منطقی به نظر می‌رسد كه دوبی ایران را بزرگترین واردكننده كالاهای خود قرار دهد چرا كه بیشترین جمعیت و تقاضا را از ناحیه ایران دریافت می‌كند.»

این اقتصاددان همچنین با اشاره به اینكه بازار دوبی برای بازرگانان و شركت‌های ایرانی به محلی مناسب و نزدیكی تبدیل شده است و افزود:« دوبی تبدیل به باراندازی شده است كه بیشتر كشورهای صنعتی اتصالات شدیدی به آن دارند.»

وی به سرمایه‌گذاری‌هایی نظیر استفاده از اعتبارات اسنادی در دوبی كه ارزان‌تر است اشاره كرد و ادامه داد:« با این امكان سرمایه‌گذاران از وام‌های ارزان‌تری نسبت به داخل استفاده می‌كنند حتی با خرید اوراق مشاركت و گذاشتن آن در دوبی به عنوان ضمانت وام‌هایی را دریافت می‌كنند و به این شكل سیكلی پرسود را از این مسیر ایجاد كرده‌اند كه راضی به قطع آن نیستند.»

دبی شهری است واقع در یك شبه جزیره كوچك در شیخ نشین امارات كه در سالهای اخیر فرصت‌های اقتصادی بسیاری را با استفاده از ضعف برنامه‌ریزی همسایه كهن و بزرگ شمالی و البته برنامه‌ریزی درست خود، بدست آورده است.

در شرایطی كه مناطق آزاد متعدد كشورمان در سواحل جنوبی قرار بود به مركز تجارت منطقه تبدیل شوند این فرصت به سادگی و بطور در بست در اختیار كشوری قرار گرفت كه با جذب سرمایه ایرانیان و استفاده از توان آنها به پیش می‌تازد.

صادرات مجدد دبی به برخی از كشورهای غربی در سال 2003 نسبت به سال قبل از آن از آهنگ رشد كمتری برخوردار بود،اما ایران در همین سال به عنوان بزرگترین بازار صادرات مجدد دوبی، با رشد 6 درصدی، بیش از 7 میلیارد درهم كالاها از دوبی وارد كرده است.

به گزارش ایسنا همچنین براساس گزارش سالنامه آمار بازرگانی خارجی ایران، طی سال گذشته بیشترین حجم مبادلات تجاری ایران با كشور امارات متحده عربی بوده است كه مبادلاتی به ارزش ‌4/4 میلیارد دلار بین دو كشور صورت گرفته است. بدین ترتیب، حدود ‌5/13 درصد از كل مبادلات تجاری ایران با كشورهای دیگر طی سال گذشته، مبادلات تجاری با كشور امارات متحده عربی بوده است.

همچنین طبق آمارهای موجود امارات دومین صادركننده كالا به ایران محسوب می‌شود.

به دنبال غفلت مسوولان اقتصادی از رشد و توسعه مناطق آزاد جنوبی كشورمان در سال‌های اخیر، مناطق آزاد كشورهای عربی از جمله دبی آن‌چنان رشد یافته‌اند كه واردات بی‌اندازه و حتی قاچاق كالا از این مناطق، ضربه‌های جبران ناپذیری بر اقتصاد كشورمان وارد كرده است.

بر اساس اعلام اتاق بازرگانی و صنایع دبی، تجارت خارجی دوبی در سال 2003 به 153 میلیارد درهم رسید كه این رقم با افزایش 21 درصدی نسبت به سال قبل از آن كه 126 میلیارد درهم بود، حاصل شده است.

جمهوری خلق چین شریك اول دبی در صادرات كالا است كه در سال 2003 بیش از 13 میلیارد درهم برابر با 12 درصد كالاهای وارداتی را صادر كرده و رشدی برابر 26 درصد داشته است.

در سال‌های اخیر نیز كشورهای هند، ژاپن، آلمان و ایتالیا نیز رشد صادرات چشمگیری به دبی داشته‌اند.

صادرات دبی در سال گذشته به كشورهای آمریكا، ژاپن، كره‌جنوبی، هلند و انگلیس كاهش چشمگیری یافته در حالی كه برای جبران این كاهش كه برخی از كارشناسان علت آن را به حادثه 11 سپتامبر نسبت می‌دهند صادرات دبی با تغییر جهت به كشورهای ایران، هند، كویت، تایوان و یمن سرازیر شده است.

در میان كشورهای نامبرده، ایران به عنوان بزرگترین بازار صادرات مجدد دوبی، در سال 2003 با رشد 6 درصدی، بیش از 7 میلیارد درهم از كالاهای صادراتی از دوبی را وارد كرده است، در حالیكه در همین سال میزان صادرات دوبی به كشور عراق 2 میلیارد درهم بوده است.

آنچه كه از آمار و گزارش اتاق بازرگانی و صنایع دبی برمی‌آید این است كه مسوولان بازرگانی منطقه آزاد تجاری دبی معتقدند دروازه‌های بازار ایران هم‌چنان به روی صادركنندگان مجدد كالا از دبی باز خواهد بود و ایران به عنوان واردكننده از دبی موقعیت خود را حفظ خواهد كرد.

از سوی دیگر درحالی كه پتانسیل تجارتی بخش دریایی خلیج‌فارس سالانه بالغ بر بیش از یك میلیارد دلار است، نیمی از درآمدهای تجارت دریایی و ترانزیتی خلیج‌فارس در اختیار شهر دبی در كشور امارات قرار دارد.

امروزه بحث ترانزیت و درآمدهای چشمگیر حاصل از آن مورد توجه محافل تجاری دنیا از جمله كشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس قرار گرفته است.

براساس برآوردی كه سازمان توسعه اقتصادی خلیج‌فارس انجام داده درحال حاضر بخش دریایی خلیج‌فارس سالانه پتانسیل تجارتی بالغ بر یك میلیارد دلار را دارد كه این رقم به سرعت درحال رشد است و از جمله دلایل این رشد؛ توسعه اقتصادی خلیج‌فارس، افزایش تجارت منطقه‌ای، اكتشافات در زمینه گاز و نفت، توسعه تجارت كشتیرانی و باز شدن بازار عراق ارزیابی می‌شود.

با این وجود باید این سوال مطرح ‌شود كه ایران چه سهمی از رشد تجارت خلیج‌فارس را به خود اختصاص داده است؟ و چرا تاكنون در این خصوص آمار دقیقی منتشر نشده است؟ و یا اینكه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در كدام نقطه از توسعه تجارت كانتینری قرار دارد؟

گزارش خبرنگار ایسنا حاكی است كه در توسعه اقتصادی خلیج‌فارس باز هم شهر دبی حدود 50 درصد از بخش خدمات دریایی را دراختیار گرفته و به نظر می‌رسد مسوولان منطقه آزاد دوبی انتظار دارند با توسعه “شهر دریایی دوبی” - كه احداث آن آغاز شده است - سرعت رشد خود را با ارائه خدمات دریایی افزایش داده و به نحوی بازارهای غربی‌ از دست داده را بازیابند.

از سوی دیگر گزارش اتاق بازرگانی شارجه نشان می‌دهد فرودگاه شارجه در هفت ماهه اول سال 2004، 32 درصد رشد ترافیك مسافر، 5/15 درصد رشد ترافیك پرواز و 30 درصد افزایش حمل‌ونقل را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد بوده است.

،براساس همین گزارش در طی این مدت ، 980 هزارمسافر از این فرودگاه مسافرت كرده و علت افزایش سفرها، عملیاتی شدن هواپیمایی، ارزان بودن قیمت‌های هواپیمایی العربیه، افزایش پروازها هواپیمایی‌های هند و مصر بوده است.

حمل‌ونقل بارنیز از فرودگاه شارجه به علت افزایش عملیات شركت‌های هوایی باربری عنوان شده است.

میزان جابه‌جایی كالاهای تجاری از فرودگاه شارجه از 14 هزار تن درهفت ماهه اول سال 2003 به 18 هزار تن در مدت مشابه سال‌جاری رسیده است.

به گزارش ایسنا، پیش‌بینی‌های بین‌المللی انجام شده توسط واحد اطلاعات اقتصادی (EIV) و نظارت بین‌المللی تجارت (BMI) در لندن نشان می‌دهد كه صادرات امارات به ویژه مناطق آزاد شارجه و دوبی كه در سال 2002 برابر با 19/52 میلیارد دلار بوده و در سال 2003 به 86/65 میلیارد دلار رسیده است و در سال‌جاری (2004) به 66/71 میلیارد دلار خواهد رسید.

همچنین این ارزیابی نشان می‌دهد كه كسری بودجه امارات درسال گذشته به كمتر از نصف كاهش یافته و طی سه سال آینده كاملا تحت كنترل خواهد بود.

همه این تحولات درحالی اتفاق می‌افتد كه مسوولان كشورمان همچنان برای افتتاح فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مشكل دارند، غافل از این كه درآن سوی آب‌های جنوبی كشورمان ، مسوولان كشور امارات بیشترین بهره‌برداری را از این غفلت انجام می‌دهند.

حال باید پرسید ، شهرهای خشك و بیابانی كشورهای عربی چه مزیتی نسبت به كشورمان دارند؟ این همان سوالی است كه با وجود مشخص بودن پاسخ آن مسوولان اقتصادی با غفلت چندین ساله چاره‌ای برای آن نیندیشیده‌اند.

در چنین شرایطی باید دید كه مسولان اقتصادی كشورمان چه تدابیری برای مقابله با این وضعیت در پیش خواهند گرفت؟

نظرات() 
BHW
دوشنبه 28 فروردین 1396 03:47 ق.ظ
What i don't realize is if truth be told how you're no longer actually much more smartly-liked than you
may be now. You are so intelligent. You understand thus considerably in the
case of this topic, made me in my view consider it from numerous varied
angles. Its like men and women are not involved unless it's something to do with Woman gaga!
Your personal stuffs nice. At all times deal with it up!
کاوش
پنجشنبه 27 فروردین 1388 11:34 ب.ظ
ایران 4 راه جهان است
درود بر شما:
یک سال است که در صنعت حمل و نقل بین المللی و گردشگری که نقش بسیار بزرگی در عرصه اقتصاد و تجارت، یک سازمان یا شرکت و در ابعاد بزرگتر یک کشور دارد، خدمت می کنیم. امسال بر آن هستیم که از دوستانی در این زمینه یاری بخواهیم در پر بار نمودن و پر بیننده نمودن وب سایت خود. از شما پیشاپیش سپاسگزاریم اگر پیوند تارنمای( وب سایت) ما را در بخش پیوندها یا لینکستان پر ارزش خود قرار دهید.
با سپاس
مدیر نخستین پایگاه تخصصی – خبری صنعت حمل و نقل بین المللی ایران و جهان
کاوش ساعی
نام تارنما : iran4rah- ایران چهار راه
نشانی تارنما: www.iran4rah.com
www.iran4rah.ir
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نویسندگان

نظرسنجی

    شما چه شغلی دارید؟







JavaScript Codes





Powered by WebGozar

  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :